روش های ساده برای غلبه بر تنبلی و اهمال کاری

چگونه بر تنبلی و اهمال‌کاری غلبه کنیم؟ آنچه باید بدانید!
تیم محتوای ایران نوبت
1403/12/28

چرا دچار تنبلی و اهمال‌کاری می‌شویم؟

چرا دچار تنبلی و اهمال‌کاری می‌شویم؟
قبل از اینکه بتوانید بر اهمال‌کاری غلبه کنید، باید بدانید که چرا آن را تجربه می‌کنید. برخی از دلایل رایج عبارتند از:
ترس از شکست یا کمال‌گرایی: نگرانی از ناتوانی در انجام کار به بهترین شکل، باعث تعویق آن می‌شود.
نداشتن انگیزه مشخص: وقتی هدف روشنی ندارید، کارها برایتان بی‌اهمیت می‌شوند.
مدیریت ضعیف زمان: نداشتن برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی مناسب منجر به اهمال‌کاری می‌شود.
حواس‌پرتی و دنیای دیجیتال: شبکه‌های اجتماعی و سرگرمی‌های بیهوده تمرکز شما را کاهش می‌دهند.
راحت‌طلبی و عادات منفی: مغز انسان تمایل دارد از کارهای دشوار دوری کند.

بیشتر بخوانید: کارگاه آموزشی مدیریت زمان

روش های غلبه بر تنبلی و اهمال کاری

روش های غلبه بر تنبلی و اهمال کاری

۱. قانون ۵ دقیقه را اجرا کنید

اگر کاری را شروع نمی‌کنید، به خود بگویید: فقط ۵ دقیقه انجامش می‌دهم! بعد از این مدت، مغز شما تمایل بیشتری به ادامه کار پیدا می‌کند.
استفاده از این روش به شما کمک می‌کند:
از مرحله شروع عبور کنید.
اضطراب انجام کارهای بزرگ را کاهش می‌دهد.
احتمال ادامه دادن کار را افزایش می‌دهد.

۲. از تکنیک پومودورو استفاده کنید

در این روش، ۲۵ دقیقه کار کنید و سپس ۵ دقیقه استراحت داشته باشید. این تکنیک بهره‌وری شما را افزایش می‌دهد و از خستگی ذهنی جلوگیری کرده و موجب افزایش تمرکز و بازدهی و تقویت انگیزه انجام کارها می شود.

۳. فهرست کارهای روزانه تهیه کنید

نوشتن لیست کارها باعث بهبود مدیریت زمان می‌شود. مهم‌ترین کارها را اولویت‌بندی کنید و حداقل ۳ وظیفه را به پایان برسانید.در نوشتن لیست کارها به این نکات توجه کنید :
کارها را به بخش‌های کوچک تقسیم کنید.
از ابزارهایی مثل Trello یا Todoist برای مدیریت وظایف استفاده کنید.
کارهای انجام‌شده را علامت بزنید تا حس پیشرفت داشته باشید.

۴. عوامل حواس‌پرتی را حذف کنید

برای کاهش حواس‌پرتی، تلفن خود را در حالت "مزاحم نشوید" قرار دهید یا از اپلیکیشن‌هایی مانند Forest و Freedom استفاده کنید.

۵. پاداش‌های کوچک تعیین کنید

پس از انجام کارهای مهم، برای خود یک جایزه کوچک مثل تماشای فیلم یا یک میان‌وعده در نظر بگیرید.
روش های غلبه بر تنبلی و اهمال کاری

۶. خود را مسئول بدانید

به یکی از دوستان یا اعضای خانواده بگویید که برنامه شما را بررسی کند. احساس مسئولیت باعث افزایش تعهد می‌شود.

۷. افکار منفی را کنار بگذارید

به جای اینکه بگویید "من نمی‌توانم این کار را انجام دهم"، بگویید "چگونه می‌توانم این را انجام دهم؟" و از جملات انگیزشی استفاده کنید.

۸. کارهای بزرگ را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید

اگر کاری برایتان سخت است، آن را به بخش‌های کوچک‌تر تبدیل کنید تا انجام آن آسان‌تر شود.

۹. صبح‌ها را پربارتر کنید

ساعات ابتدایی روز را به مهم‌ترین کارها اختصاص دهید تا در طول روز انرژی بیشتری داشته باشید.
زودتر از خواب بیدار شوید
اولین کارهای روز را با مهم‌ترین وظایف آغاز کنید
از مدیتیشن یا ورزش صبحگاهی برای افزایش تمرکز بهره ببرید.

۱۰. محیط کاری خود را بهینه کنید

فضای مرتب و منظم تأثیر زیادی بر تمرکز شما دارد. از نور مناسب، صندلی راحت و میز کار مرتب استفاده کنید.
نور طبیعی یا چراغ مطالعه مناسب داشته باشید.
میز کار را از وسایل غیرضروری خالی کنید.
از عطرها و رنگ‌های انگیزشی برای افزایش تمرکز بهره ببرید.
سعی کنید کارهایی که انجام می‌دهید را برای خود خوشایندتر کنید. مثلاً می‌توانید هنگام انجام کارها از موسیقی مورد علاقه خود استفاده کنید.

11. منبع انگیزه خود را پیدا کنید

برای هر کاری که انجام می‌دهید، دلیلی قوی و شخصی پیدا کنید. داشتن انگیزه درونی باعث می‌شود کمتر دچار اهمال‌کاری شوید و کارها را با انرژی بیشتری انجام دهید.

12. روز خود را با انجام مهم‌ترین کارها آغاز کنید

در ابتدای روز مهم‌ترین کارها را مشخص کنید و زودتر به آن‌ها بپردازید. از برنامه ریزی بیش از حد خودداری کنید و برای هر کدام از کارها یک زمان بندی دقیق تعیین کنید. این کار باعث افزایش بهره‌وری، احساس پیشرفت و کاهش استرس شما خواهد شد.

اگر می‌خواهید بر اهمال‌کاری غلبه کنید و عوامل ایجاد آن را شناسایی و حذف کنید، می‌توانید از مشاوره و راهنمایی‌های تخصصی دکتر فاطمه بهرامی روانشناس بهره ببرید. برای دریافت مشاوره می توانید از طریق دکمه دریافت نوبت اقدام کنید.

کلام پایانی

پژوهش‌های موسسه روان‌شناسی آمریکا نشان می‌دهد که افرادی که از تکنیک‌های مدیریت زمان مثل پومودورو استفاده می‌کنند، ۴۰٪ بهره‌وری بالاتری دارند. همچنین طبق مطالعات انجام‌شده در دانشگاه استنفورد، اهمال‌کاری مداوم می‌تواند باعث افزایش اضطراب و کاهش اعتمادبه‌نفس شود.
اهمال‌کاری دشمن موفقیت است. اما با تغییر عادات و استفاده از روش‌های علمی می‌توانید فردی فعال و منظم شوید. همین حالا اولین قدم را بردارید! در بخش نظرات بنویسید: کدام روش برای شما مفیدتر است؟


منابع
medium.com
healthline.com

حذف اعلان‌های تلفن همراه، استفاده از برنامه‌های محدودکننده دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و کار در محیطی آرام و منظم، راهکارهای موثری هستند.

با تمرین مداوم، ایجاد روال‌های روزانه، پایبندی به یک برنامه مشخص و استفاده از تکنیک‌های مدیریت زمان می‌توان عادتی پایدار برای افزایش بهره‌وری و کاهش اهمال‌کاری ایجاد کرد.

بله، تکنیک قانون ۵ دقیقه بسیار مؤثر است؛ کافی است به خودتان بگویید که فقط ۵ دقیقه روی کار تمرکز کنید. معمولاً پس از این مدت، ادامه دادن کار راحت‌تر خواهد شد.


دکتر فاطمه بهرامی دکترای روانشناسی سلامت روان